پسوریازیس

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری پوستی نسبتا شایع است و 2 تا 3 درصد مردم جهان را درگیر خود می کند؛ در این بیماری سلول های سطح پوست تا ۱۰ برابر سریعتر رشد پیدا می کنند و این مسئله باعث می شود پوست ملتهب و قرمز و سطح آن با پوسته های سفید پوشانده شود. این بیماری هر قسمتی از بدن را می تواند درگیر کند ولی بیشتر کف سر، آرنج ها، زانوها و قسمت پایینی کمر را درگیر خود می کند. همچنین این بیماری واگیر دار نیست ولی می‌تواند اعضای یک خانواده را درگیر کند.

پسوریازیس معمولا در اوایل بزرگسالی خود را نشان می دهد و برای بیشتر افراد، نواحی کمی از بدن را درگیر می کند اما در نوع شدید قسمت های بزرگ از بدن درگیر این بیماری می شود. پسوریازیس با گذر زمان ممکن است ناپدید شود و دوباره خود را نشان دهد.

علائم:

علائم بیماری با توجه به نوع آن ممکن است متفاوت باشد ولی بعضی از  علائم معمول و مشترک آن عبارتند از:

1- پلاکهای پوستی نقره ای رنگ که سطح قرمز پوست را پوشانده اند.

پلاک ها ممکن است همراه با احساس خارش و درد باشند و گاهی اوقات پوست، ترک خورده و با خون ریزی همراه است. در موارد شدید هم این ضایعات پوستی گسترش پیدا می کنند و نواحی بزرگی از بدن را می پوشانند.

2-  تغییر شکل یا تغییر رنگ در ناخن های دست و پا که گاهی اوقات ممکن است این ناخن ها از پوست جدا شوند.

3-پوسته های سفید رنگ که ممکن است از پوست نیز جدا شوند.

۱۰ تا ۳۰ درصد بیمارانی که دچار پسوریازیس شده اند ممکن است مبتلا به نوعی از آرتریت به نام پسوریاتیک آرتریت شوند که با درد و التهاب در مفاصل همراه است برای همین درمان در مراحل اولیه این بیماری بسیار مهم است.

انواع پسوریازیس:

1- پاسچولار پسوریازیس:

این نوع همراه با قرمزی پوست و تاول در کف دست ها یا کف پا است.

2-‏ گاتیت پسوریازیس:

این نوع در اوایل کودکی یا نوجوانی شروع می شود و در آن لکه های قرمز رنگ کوچک بر روی تنه بدن ظاهر می شود. این نوع از پسوریازیس با عفونت های تنفسی، گلودردهای عفونی، استرس، صدمات پوستی و داروهایی مانند داروهای ضد مالاریا و بتابلوکرها تحریک می شود.

3-  پسوریازیس معکوس:

این نوع همراه با قرمزی پوست است که چین خوردگی های بدن مانند زیر بغل، کشاله ران و زیر سینه ها را درگیر می کند.

4- اریترودرمیک پسوریازیس:

این نوع همراه با قرمزی شدید پوست و پوسته ریزی شدید است و معمولا به دنبال آفتاب سوختگی ها، بیماری های عفونی، عوارض جانبی داروهای خاص و قطع ناگهانی درمان خود را نشان می دهد و باید به سرعت درمان شود.

علت پسوریازیس چیست؟

هیچکس دلیل قطعی این بیماری را نمی داند ولی متخصصین بر این باورند که دلایل مختلفی در کنار هم باعث آن می شوند؛ زمانی که سیستم ایمنی بدن مشکلی دارد به علت بیماری های خاص می‌تواند باعث این عارضه شود.

به صورت معمول سلول های پوست  هر ده یا سی روز جایگزین می شوند ولی در این بیماری هر سه چهار روز سلول ها جایگزین می شود و این جایگزینی باعث ایجاد پوسته های  نقره ای رنگ در سطح پوست می شود.

پسوریازیس می‌تواند یک بیماری ارثی باشد ولی لزوماً در همه افراد خانواده خود را نشان نمی دهد.

 

عواملی که منجر به تحریک پسوریازیس می‌شوند:

  • جراحت‌های پوستی
  • استرس شدید
  • عفونتهای استرپتوکوکی
  • داروهایی مانند بتابلوکرها، داروهای ضد مالاریا، لیتیوم، آنتی بیوتیک ها و حتی مسکن ها (NSAID ها)

تشخیص:

تشخیص این بیماری معمولاً ساده است؛ به این صورت که بیمار پوسته های نقره‌ای در سطح پوست؛ مخصوصا نواحی ای که ذکر شد دارد همچنین سابقه خانوادگی نیز در تشخیص این بیماری می‌تواند مفید باشد.

البته گاهی اوقات ممکن است نیاز به نمونه برداری باشد تا پزشک مطمئن شود  این یک عفونت پوستی نیست.

درمان:

خوشبختانه درمان های علامتی زیادی برای این بیماری وجود دارد برای درمان با توجه به شدت، اندازه و نوع این بیماری، پزشک درمان مناسب را برای بیمار شروع می کند.

بعضی از درمان های معمول این بیماری عبارتند از:

1- استروئید های موضوعی

2- استفاده از نرم کننده های موضعی

3- داروی کل تار که به صورت شامپو، لوسیون و یا فرآورده های موضعی دیگر استفاده می شود.

4- کرم ها یا پمادهای حاوی ویتامین دی (دقت شود که نوع خوراکی آن تاثیری برای درمان ندارد.)

5- مشتقات ویتامین آ موضعی یا رتینوئیدها

در موارد شدید این بیماری ممکن است از درمانهایی مانند نور درمانی، داروهای خوراکی همانند  متوترکسات، رتینوئیدها، سیکلوسپورین، آنتی بادی های مونوکلونال همانند آدالیمومب استفاده شود.

  دقت شود که درمان قطعی و دائم برای این بیماری وجود ندارد و درمان ها، علائم این بیماری را می پوشاند.

روند درمان این بیماری نباید به صورت ناگهانی قطع شود خصوصا در موارد شدید.

خبر خوب اینکه مطالعات نشان می دهد علامت درمانی بسیار موثر است و احتمال سایر بیماری ها مانند بیماری های قلبی عروقی که با پسوریازیس مرتبط اند را کاهش می دهد.

دیدگاه ها (0)

ارسال دیدگاه

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری